تبلیغات
دوچرخه و دوچرخه سواری (هیات دوچرخه سواری شهرستان مرودشت)
 

 

 

دوچرخه و دوچرخه سواری (هیات دوچرخه سواری شهرستان مرودشت)


 

انواع سیستم کمک فنر عقب و جاو رو می توانید در قسمت ادامه مطلب مشاهده کنید:


- فنر و الاستومر

  در این مدل از یک فنر و یک الاستومر در پایین فنر جهت گرفتن بازی فنر استفاده می شود. در ساده ترین و ارزان ترین کمک فنر ها از این شیوه بهره گرفته می شود. ایراد  این مدل ها در این است که الاستومر بعد از مدتی خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهد.

 

2- فنر روغن

  در این مدل یک طرف کمک فنر ترکیبی از فنر و الاستومر است و طرف دیگر از روغن پر شده، که می توان برای این کمک فنرها دریچه تنظیم قرار داد تا به آرامی یا سریع روغن را تخلیه و پر کندو سبب سفتی حرکت در سربالایی ها و تنظیم نرمی در ناهمواری ها بگردد یا قفل شود. همچنین روغن تحمل پذیری خوبی در برابر فشارها و ضربات سنگین دارد. به همین علت تنها این کمک ها مناسب رشته ی دانهیل هستند.

   نکته مهم در این کمک ها این است که نباید آنها را سروته قرار داد، چرا که ممکن است جای هوا و روغن آنها جابجا شده و ضمن نشت روغن باعث خرابی آن گردد.

 

 3- فنر هوا

   در این مدل هم مانند بالا باز هم یک طرف کمک فنر می تواند والاستومر باشد و در طرف دیگر باد باشد، که باد با فشار مخصوص توسط تلمبه خاص در این کمک ها تزریق می شود. معمولا باید با توجه به نوع دوچرخه سواری فرد و وزن افراد باد شود تا تحمل وزن فرد را داشته باشد و انعطاف پذیریش تنظیم گردد. این کمک ها تحمل ضربات مستقیم و سنگین در رشته ی دانهیل و فری راید را ندارند که آن هم به دلیل ضریب انبساط پایین هوا می باشد که فورا جمع می شود.

   در تولید انحصاری یکی از کارخانجات از سیستم هد شوک استفاده می گردد که محل کمک در بالای دو شاخ و در محل اتصال به پیشانی و داخل خود پیشانی عمل می کند. این سیستم بسیار نرم بوده و قابلیت قفل شدن دارد ودر مدل هایی از هد شوک هم دو شاخ جلو به صورت تک شاخ بوده که به لفتی یا چپی مشهور است. در این مدل یک طرف چرخ جلو دارای کمک فنر بوده و چرخ جلو آن هم در یک طرف بسته شده و به آن تکیه دارد که سیستم منحصر به فردی است ودر مجموع بسیار سبک بوده و سبب سبک شدن کل دوچرخه نیز می گردد. بهتر است قبل از انتخاب این مدل ها از وجود سرویس کار مجرب و خدمات پس از فروش آن مطمئن شوید.

 

 کمک فنر وسط یا عقب

   این کمک فنر نیز درست به مانند سیستم کمک فنر های جلو ساخته می شود، مناسب دوچرخه های فری راید و دانهیل بوده و در دوچرخه های کراس کانتری با قابلیت قفل شوندگی یا به صورت شوک گیر استفاده می شود. خاصیت قفل شوندگی یا بازی کم برای حرکت در سربالایی و جلو گیری از اتلاف انرژی فرد بسیار مهم است. همچنین این کمک ها باید دارای damping باشند تا بعد از هر بار جمع شدن به یک باره باز نشوند و دوچرخه سوار را به بالا پرت نکنند.

 

منبع: کتاب دوچرخه سواری کوهستان


  نویسنده : شهاب فدک ? تاریخ : شنبه 12 شهریور 1390 ? نظرات


 
CopyRight 2009 , bicycling.Mihanblog.Com , All Rights Reserved
Powered By Mihanblog | Template By : behzadjoon.Com