تبلیغات
دوچرخه و دوچرخه سواری (هیات دوچرخه سواری شهرستان مرودشت)
 

 

 

دوچرخه و دوچرخه سواری (هیات دوچرخه سواری شهرستان مرودشت)


 

توضیحاتی در مورد تنه های دوچرخه را می توانید در ادامه مطلب مشاهده کنید


  تنه مهمترین قسمت دوچرخه در تعیین کیفیت و کارایی است. تنه ها از جهات مختلف قابل تقسیم بندی هستند: وزن، مقاومت و عکس العمل در مقابل انواع نیروها ، اندازه، هندسه تنه که برای کاربرد خاص بنا به رشته مورد استفاده برای آن طراحی شده است، جنس آلیاژ به کار رفته در آنها، رنگ و هزینه ی ساخت.

 

تنه معمولا از قسمت های اصلی زیر تشکیل می شود:

  لوله زین، میله ته، پیشانی، توپی تنه، میله تحتانی و قسمتی که معمولا به شکل دو مثلث در عقب تنه قرار دارد که اکسل عقب نامیده می شود و محور عقب چرخ به آنمتصل می شود. ممکن است روی تنه سوراخ هایی و زوائدی تعبیه شود، از جمله سوراخ های عبور روکش سیم ترمز و دنده، محل نصب قمقمه، محل نگه داری تلمبه، محل نصب ترمز عقب و دیسک، نگهدارنده ی ترک بند، شبرنگ ها، فنر های تنه و محل نصب شانژمان.

 

انواع آلیاژ های تنه

  تنه ها از 5 نوع آلیاژ ساخته می شوند که به ترتیب مرغوبیت شروع به معرفی می کنیم:

 

  تنه تیتانیوم: این تنه ها از فلز گران بهای تیتانیوم ساخته می شوند و از مزیت های عمده ی آنها این است که بسیار سبک و خشک و دارای انعطاف پذیری کم و مقاوم بوده و نسبت به ضربات و فشار حساس نیست و دارای عمر محدود نمی باشد. از مهم ترین معایبشان قیمت بالای مواد اولیهیعنی تیتانیوم، حساس و سخت بودن نوع جوشکاری و در نتیجه هزینه ی بالای ساخت که می توتند تا 10 هزار دلار هم برسد

.

   تنه کربن: کربن در ابتدا به صورت الیاف کربن می باشد که با قالب گیری و مواد مخصوص به شکل دلخواه تولید می شود. تنه های ساخته شده از کربن بسیار سبک بوده ولی از قیمت بالایی برخوردار است.از معایب بزرگ کربن این است که در برابر ضربه مستقیم بسیار شکننده بوده و در برابر اشعهUV آفتاب ضعیف است و نور باعث پوسیدگیش می شود. از طرفی قسمت های شکسته شده و ضربه دیده به مانند جوشکاری در تنه های فلزی به هیچ عنوان قابل ترمیم نیستند و تنه باید تعویض شود. این جنس تنه برای کورسی فوق العاده است.

 

  تنه آلومینیوم: از جنس فلز آلومینیوم ساخته می شود و از رایج ترین تنه های ساخته شده در این دوره به شمار می رود، آن هم به سبب سبکی و فرآیند تولید آسانش است. ولی عملیات حرارتی فوق العاده حساس و دقیق و غیر قابل بازگشتی دارد به گونه ای که محل جوشکاری یک بار توانایی تحمل حرارت جوشکاری را داشته و برای بار دوم جوش نمی پذیرد.

 

  تنه کرومولی: از آلیاژ CR-Mo ساخته می شود که سبک بوده و دارای مقاومت بالا بوده و به شرط قرار نگرفتن در معرض عوامل زنگ زدگی دارای عمر بی نهایت می باشد. از معایب بزرگ آن فرایند تولید سخت نسبت به آلومینیوم است که بیشتر کارخانه جات دنیا به دلیل راحتی تولید تنه آلومینیوم دیگر کمتر از این تنه ها استفاده می کنند و در بسیاری از موارد منسوخ است.

 

  تنه آهنی: تولید با این شیوه در هیچ کارخانه ی معروفی انجام نمی پذیرد و سالهاست که منسوخ شده است. در تولید این تنه ها می توان از لوله های استاندارد که در صنایع دیگر هم کاربرد دارد استفاده کرد. به همین دلیل بسیاری از تولید کننده گان کارگاهی هم می توانند به تولید تنه آهنی مشغول شوند و هم اکنون بخش بزرگی از تولیدات داخلی ایران را این تنه تشکیل میدهد. به امید ارتقاء تولیدات کارخانه جات داخل  به مدل بالاتر، تا دوچرخه هایی با کیفیت بهتر، سبب جذب بیشتر مردم به این رشته بشود.

 

  چند نکته

  از نکات قابل توجه در طراحی تنه ها توجه در به کار گیری سیستم ترمز دیسک است بخصوص که اگر بخواهند از ترمز روغن یا هیدرولیک استفاده کنند. تنه باید توانایی فشار های ناگهانی ترمز را داشته باشد تا به مرور این تکان های شدید که بر اثر نیروی واکنش سریع ترمز در توقف ناگهانی حادث می شود را بتواند خنثی کند.

  همچنین توجه به رشته مورد استفاده بسیار مهم ست. برای هر رشته نسبت به خصوصیات خاصش تنه را تهیه میکنند به گونه ای برای کراس کانتری باید سبک باشد به مانند تنه کربن و در دانهیل باید مقاوم باشد که به همین دلیل تنه ی سنگین تر را در داهنیل انتخاب می کنند.

  نکته بسیار مهم دیگر در تنه ها نوع طراحی آنها و آیرودینامیک بودن آنهاست، که حتی اگر بهترین قطعات را داشته باشد اما تنه رکاب خور نباشد و شتاب لازم را نگیرد باعث اتلاف انرژی می شود.

مطالب فوق بر گرفته از کتاب

دوچرخه سواری کوهستان می باشد.


  نویسنده : شهاب فدک ? تاریخ : سه شنبه 1 شهریور 1390 ? نظرات


 
CopyRight 2009 , bicycling.Mihanblog.Com , All Rights Reserved
Powered By Mihanblog | Template By : behzadjoon.Com