تبلیغات
دوچرخه و دوچرخه سواری (هیات دوچرخه سواری شهرستان مرودشت)
 

 

 

دوچرخه و دوچرخه سواری (هیات دوچرخه سواری شهرستان مرودشت)


 

در قسمت ادامه مطلب لیست تمتمی اجزای دوچرخه به همراه اندکی توضیحات قرار دارد

 مطالب بر گرفته از کتاب دوچرخه کوهستان می باشد.


  پیشانی

قسمتی از تنه که برای نگه داشتن دو شاخه چرخ جلو و کاسه دو شاخ تعبیه شده است.

 

  کاسه دو شاخ

دو شاخ یا همان کمک جلو را به تنه متصل می کند و سبب گردش دو شاخ داخل تنه می گردد.

 

  فرمان

برای انتقال نیرو از چرخ جلو به دست ها و از دست ها به چرخ جلو به کار می رود.

 

  کرپی فرمان

نگهدارنده ی میله فرمان و انتقال دهنده ی نیرو بین فرمان و دوشاخه که مانند دو ضلع یک زاویه است. در دوچرخه های کورسی این زاویه حاده و در دوچرخه های کوهستان منفرجه است.

 

  کتی ترمز

نیرو را از دست ها به گیره ترمز اتنقال می دهد و محلش بر روی فرمان می باشد.

 

  سیستم دنده

شامل سردنده – شانژمان – طبق عوض کن – خودرو – طبقه قامه – زنجیر می باشد.

 

  دنده عوض کن یا سر دنده

جابجا کننده ی زنجیر روی طبق ها و خودرو ها میباشد.

 

  شانژمان

سبب تعویض دنده ها یا همان زنجیر بر روی خودروها می گردد.

 

  طبق عوض کن

سبب تعویض طبق درگیر است.

 

  طبق قامه

طبق ها یا سینی ها واسطه اتنقال نیرو از قامه راست به زنجیر است.

 

  قامه

قامه چپ برای اتنقال نیرو از پنجه رکاب چپ به میل توپ تنه به کار می رود و از قامه ی راست برای انتقال نیرو از پنجه رکاب راست به میل توپ و طبق ها استفاده می شود.

 

  قامه کش

وسیله ایست برای کردن قامه از میل توپ تنه.

 

  پدال

به قامه ها بسته شده و محل قرار گیری پا برای رکاب زدن است و در انواع ساده  وقفل شو می باشد.

 

  فیکس

پنجه رکاب و پایدوچرخه سوار را به هم متصل ( فیکس ) می کند.

 

  چرخ ها

به مجمو عه طوق و توپ و پره گفته می شود.

 

  طوقه

قسمتی از هر چرخ است که از داخل پره ها به آن متصل اند و از بیرون لاستیک ها و تیوپ روی آن قرار گرفته است و واسطه ی انتقال نیرو بین پره ها و لاستیک است

 

  کش داخل طوقه

یک کش بسته و یک نواخت به عرض یک تا دو ساتنی متر است که روی سرپره ها در داخل طوق قرار می گیرد تا تیوپ از جراحت سر پره ها مصون باشد.

 

  پره

عامل انتقال نیرو بین توپی و سر پره و محکم کننده ی پره به طوقه و توپی به چرخ است.

 

  سرپره

عامل انتقال نیرو بین پره و طوقه که پره را با شل و سفت میکنند.

 

  تایلیور

اهرمی است پلاستیکی که برای خارج کردن لاستیک از طوقه استفادخ می شود.

 

  سوزن باد

مانند شیر یک طرفه در مسیر باد تیوپ عمل می کندیعنی باد از یک طرف می تواند وارد شود و از طرف دیگر نمی تواند خارج شود

 

  والف

مجموعه ی کنترل ورود و خروج هوا در تیوپ

 

  ضامن

دسته ای است برای محکم کردن توپ چرخ به دوشاخه یا میله زین به نته

 

  توپ چرخ

استوانه ای است که پره ها به آن متصل اند و وزن دوچرخه را توسط ساچمه ها از میل توپ چرخ می گیرد و به پره ها منتقل می کند و محلی برای قرار گرفتن ساچمه ها و بلبرینگ داخل آندر نظر گرفته شده است و در بیرون سوراخ هایی برای پره ها قرار دارد.

 

  میل توپ چرخ

توسط دو مهره یا ضامن به دوشاخه عقب یا جلو متصل می شود و وزن دوچرخه را از تنه می گیرد و توسط گیوها به ساچمه و توپ انتقال می دهد.

 

  گیو

نگهدارنده ی ساچمه ها در محل خود بین گیو و کاسه موجود در توپ چرخ است.

 

  آچار گیو

وسیله ای است مانند آچار تخت که برای نگه داشتن گیو زیر مهره ی نگهدارنده به کار می رود. این آپچار نازک است و به راحتی می تواند گیو را زیر مهره بگیرد.

 

  خودرو

واسطه انتقال نیرو از زنجیر به توپی چرخ عقب است

 

   خودرو باز کن

دو نوع آچار خودرو باز کن وجود دارد: یکی برای باز کردن لایه ها ی خودرو از استوانه و دیگری برای باز کردن استوانه ی حامل خودرو ها از توپی عقب

 

  توپ عقب واستوانه

به مجموع توپ عقب به همراه استوانه که خودرو ها روی آن قرار می گیرند.

 

  زنجیر

واسطه ی انتقال نیرو از طبق ها به خودرو است.

 

  زنجیر باز کن

برای خارج کردن و جا انداختن پین ها ی نگهدارنده ی قطعات زنجیر به کار میرود.

 

  توپ تنه

استوانه ای شکل و در انواع ساچمه ای و بلبرینگی است. در قسمت پایین تنه قرار می گیرد که رکاب ها به آن

بسته می شوند.

 

  دینام

مولد الکتریسیته از انرژی مکانیکی که در دوچرخه معمولا انرژی را از چرخ می گیرد و برق ایجاد شده به مصرف چراغ های دوچرخه می رسد. در مدل های جدید توپ ها نقش دینام دارند.

 

  زین

محل قرار گرفتن نشیمنگاه دوچرخه سوار

 

  لوله زین

زین بر روی آن قرار گرفته و سر دیگرش درون تنه قرار گرفته و توسط ضامن محکم می شود.

 

  ساچمه خور

محل قرار گرفتن مجموعه ای از ساچمه ها کنار هم در یک محدوده مشخص که کار روانکاری  را انجام می دهد.

 

  مزیت مکانیکی

حاصل تقسیم طول بازوی محرک بر طول بازوی مقاوم که در چرخ عقب دوچرخه شعاع چرخ بازوی مقاوم است وشعاع خودرو بازوی محرک. هر چه شعاع خودرو بزرگ تر باشد طول بازوی محرک بیشتر می شود و مزیت مکانیکی بالاتر می رود در نتیجه رکاب زدن با نیروی کمتر میسر می شود.

 

  آچار آلن

آچار ها به صورت استوتنه ی شش ضلعی هستند که داخل سر پیچ ها قرار می گیرند و می توان پیچ را شل و سفت نمود. بیشتر پیچ های دوچرخه آلن خور هستند.

 

  دوشاخ جلو

توپی چرخ جلو در پایین دو شاخ بسته شده و از بالا در پیشانی توسط کاسه دو شاخ به تنه متصل گشته و هم اینکه بیشتر به صورت کمک فنر هستند.

 

  تنظیم کمک فنر

مکانیزمی است که حالت ارتجاعی فنر را تنظیم میکند.

 

  لقمه ترمز

از مواد خاص ساخته شده تاهمگام چسبیدن به طوقه سبب توقف دوچرخه شود و مصرفی و قابل تعویض می باشد.

 

ترمز دیسک

نزد توپی چرخ ها بسته می شوند و با فشرن ترمز  لنت هل به صفحه ی دایره وار یا هامن دیسک می گیرد و باعث توقف می شود و انواع مکانیکی یا همان سیمی و نوع هیدرولیکی یا روغنی دارد.

 

  ترمز دیسک روغن

سیستم ترمز با فشار روغن درون لوله های باریک عمل می کند.

 

  ترمز دیسک سیمی

سیستم ترمز توسط سیم عمل می کند

 

  صفحه دیسک

صفحه آهنی با آلیاژخاص که لنت ها بر روی این صفحه عمل می کنند

 

  گریپ

از جنس لاستیک و فوم ژله ای ساخته می شوند و گرفتن فرمان وسط دست هاست و بر دو سر فرمان قرار می گیرد.

 

  مبتدی

فردی که تازه شروع به فعالیت می کند و تجربه و مهارت لازم را ندارد.

 

  حرفه ای

فردی است که تمام تکنیک ها و مهارت های لازم را آموخته و بیشتر اوقات زندگی خود را صرف همان فعالیت می کند.


  نویسنده : شهاب فدک ? تاریخ : سه شنبه 1 شهریور 1390 ? نظرات


 
CopyRight 2009 , bicycling.Mihanblog.Com , All Rights Reserved
Powered By Mihanblog | Template By : behzadjoon.Com